“Helemaal dicht of bezorgen? Die keuze wilde ik samen met het team maken”
Fabio Panissidi is eigenaar van restaurant Lab26 in Hengelo. Hij vertelt hoe hij als horeca-ondernemer met de coronacrisis is omgegaan.
Hoe beleef je de coronatijd tot nu toe?
"Ik had me 2020 heel anders voorgesteld. Lab26 won de publieksprijs voor het beste Italiaanse restaurant van het Italië Magazine. Dat was precies een jaar geleden, in november 2019. De reserveringen stroomden binnen. Het zou een heel goed jaar worden. Iedereen wilde bij ons eten. Ik nam extra personeel aan in de keuken en de bediening. En we besloten om 5 avonden in de week het restaurant open te doen. Daarvoor waren we 3 dagen open. Maar corona zette alles op zijn kop. Zakelijk gezien is het op dit moment vreselijk."
Hij zegt het vrij kalm. Maar aan zijn stem hoor je dat de verplichte sluiting van de horeca pijn doet. "Natuurlijk is het anders dan ik had verwacht", zegt Fabio, "maar ik ben ook de kapitein van het schip. Ik probeer de sfeer positief te houden. En het personeel moed in te spreken en te steunen. We kunnen hopelijk over een tijdje weer open. Tot die tijd moeten we volhouden."

Hoe ga je met de maatregelen om?
"Toen de eerste lockdown kwam, kwam ook de eerste pech. Want al snel was duidelijk dat we geen recht hadden op financiële steun van de overheid. We hadden namelijk niet veel minder verdiend dan in 2019. Daarom kregen we geen vergoeding voor de loonkosten. Maar ik had wel 4 man extra personeel aangenomen eind vorig jaar. Daar werd geen rekening mee gehouden." Hij gaat verder: "Met mijn team heb ik toen de mogelijkheden besproken. Wat gaan we doen? Gaan we helemaal dicht, waardoor iedereen thuis komt te zitten? Of gaan we ons richten op bezorgen en afhalen? We hebben samen besloten om voor dat laatste te gaan. Ik wilde die keuze samen met het team maken. We moesten er allemaal achter staan." En zo komt het dat de afwassers en de mensen uit de bediening het heerlijke Italiaanse eten van Fabio nu thuisbezorgen. Van pizza’s tot de beroemde Aperitivo-plank. En van pasta’s tot de lekkerste desserts. In Hengelo, maar ook in Borne, Delden, Deurningen en Enschede. En mensen kunnen natuurlijk ook ‘corona-proof’ eten afhalen.
Zitten er nog positieve dingen aan deze coronaperiode?
"Zeker, ik breng meer tijd door met mijn gezin, dat is fijn. En onze bekendheid online is groter geworden. We hebben nu een eigen website waar je ons eten kunt bestellen. Dat werkt heel goed. Wat ik wel mis is het echte contact met mijn familie in Italië. Ik ging ieder jaar een paar keer naar Zuid-Italië om mijn ouders te bezoeken. Maar ook om nieuwe producten te ontdekken voor in het restaurant. Dat kan nu even niet. Gelukkig mogen mijn leveranciers nog steeds alle producten opsturen. Onze klanten kunnen dus blijven genieten van pure Italiaanse smaken!"
Dit verhaal verscheen eerder op de website van de gemeente Hengelo.
De coronacrisis raakt iedereen. Heb je hulp nodig of maak je je zorgen om een ander? Bekijk hier wat de mogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld financiële of mentale steun. Voor andere vragen over het coronavirus kun je op deze pagina terecht.